Terug naar Badu

15 december 2022 - Ramganga, India

Gisteren hadden we een rustige dag. Sanjoy was jarig,  dus hebben we taart verzorgd en in verschillende talen hem toegezongen.

FB_IMG_1671002004612

Het plaatsje waar we verblijven heeft een paar winkeltjes waar het nog voordelig shoppen is.  Dus dat hebben we gedaan. Leuke kleding gekocht. Maar vroeg in de ochtend is het nog uitgestorven. We zitten aan de uitlopers van de Golf van Bengalen. Dus dat levert ook mooie plaatjes op.

20221213_074702

20221213_075336

Omdat alles hier toch zo voordelig is,  ben ik ook maar weer even naar de kapper geweest. Knippen, scheren, baardje bijwerken....50 roepie ( 0,70 euro). Leuk gesprek met de man gehad die tot mijn verbazing redelijk Engels sprak. Hoe kan de man ervan leven, maar hij is de enige kapper hier. Dus wel een tip gegeven en dan stromen de bedankjes over je heen.

IMG-20221214-WA0060

Gisterenavond hebben we ons laatste festival van Muktadhara 2022 beleefd met weer een optreden voor zo'n 300 man. In de bus naar de villages vermaakt Nicole zich met het maken van de eenvoudigere armbandjes met kralen of steentjes. Deze zijn leuk om weg te geven,  en sommige vragen er ook echt om.  Zoals deze jongen met een handicap vanuit de acteursgroep.

20221211_141653

Vandaag reizen we terug naar Badu, bij Kolkata, waar de locatie is van Jana Sanskriti. Hier hebben we dan nog een paar dagen om nog een workshop te doen, technieken te bespreken en ervaringen uit te wisselen.

Dit festival eindigt 18 december.  We vliegen dan naar Varanasi. In deze periode is het bijna onmogelijk om een trein of bus te boeken. Dus dan maar vliegen,  scheelt ook een hoop reistijd 😉. Voor Nicole was Varanasi niet nodig geweest, maar ik wil het heel graag ervaren. Het is de belangrijkste plaats aan de Ganges voor Hindu met alle rituelen. Dus compromis, we zijn er 2 dagen.

Daarna vliegen we door naar Delhi om van daaruit een dagtour naar Agra (Taj Mahal) te doen.  En na Delhi door naar de belangrijkste Sikh plek op aarde, Amritsar. Daar willen we een aantal dagen in een asram verblijven.  Maar dat moeten we nog allemaal regelen.  Dus wordt vervolgd.

En oja, dit is ons hotel by night.  En dit is niet gedaan met het oog op Kerstmis  🤣🤣

20221213_224344

1. Jacqueline van der Palm:
    15 december 2022
    Veel plezier, leuke ervaringen en herinneringen.