Hoe doen we deze reis... wat doen we eerst en wanneer.

5 november 2022 - Bengaluru, India

Ik zat net even op de chat met Remon en was aan het uileggen hoe het werkt deze reis.

En toen dacht ik ik neem jullie allemaal even mee.

We hadden in Nederland al een route bepaald.  Maar hadden het idee dat we meer vrijheid zouden hebben maar India rail heeft andere ideeën. Je moet echt je treinen een week van te voren boeken anders is er geen plek. Dus spontaan ergens langer bllijven of juist korter als het niks is gaat niet zo goed.

We zijn per plek vaak 3 nachten soms 2. We reizen per bus en trein tot nu toe. En de kamer prijzen varieren van 700 rupee pn tot Hard Rock 7500 rupee pn... maaltijden gaan van 50 rp voor een vol bord eten tot Mac KFC Hard Rock etc 750 voor een bord eten. Lokaal kopje koffie 20 Starbucks 650.

Ik had er naar gekeken en bedacht dat er iedere maandag 500 euro van de spaar naar de betaal rekening gaat. Dit om bij skimmen etc de schade klein te houden. Die 500 euro is ongeveer 40.000 rupees. En daar doen we alles van. Alle overnachtingen en verplaatsingen, eten alles. Ook de souveniers en kadootjes voor deze en gene gaat uit dit budget. Omdat Hard Rock hotel Goa echt een gat heeft geslagen hebben we iets meer uitgegeven tot nu maar dat is niet veel. En dat lopen we wel weer in.  De vliegtickets naar hier en naar Nepal waar we over een week heen gaan waren in Nederland al geboekt.

Maar moraal van dit verhaal. Als je alles gewoon lokaal doe, kom je er echt wel mee uit.

Dus we zitten ergens... of in een trein ofzo. Dan kijken we, waar gaan we hierna heen. Hebben we trein al? Ja, waar komt die aan? En de vetrekkende trein, waar gaat die vandaan. En waar zijn de bezienswaardigheden en daar tussen zoeken we onze slaapplek. Kan een homestay, hotel of appartement zijn. Zoek criteria Booking.com lager dan 2000 rupee pn. Een 8+ beoordeling,  niet vooruitbetalen en gratis te cancelen.  Op zoek naar de beoordelingen en kijken of er internationaal bij zit... dan boeken we en vragen gelijk of ze een C form hebben zodat internationaal er kan slapen.  En dan gaan we weer verder met onze dag. Sommige afspraken zoals met de NGO's waren vanuit Nederland al gemaakt. Het ingelezen wat er te doen is, ook wel een beetje.

We eten waar de locals eten en waar het verloop van klanten hoog is want dan is alles vers. Tot nu toe nog nergens last van gehad.

We hebben een dompelaar mee en wat thee en koffie zodat we waar dan ook dat hebben. In de trein eten we eigenlijk niet vaak het locale eten. Daar zijn we voor gewaarschuwd. En als ik al wat koop zijn het vegetarian samosa.  En tot nu toe gaat het goed. We hebben nootje en knabbeltjes mee. Een thermos thee en genoeg drinken en zo komen we de reizen door.

De taxi's en tuk tuks  zijn denk ik nog de grootste kostenpost. We reizen zo veel mogelijk met locaal vervoer zoals metro etc als die er is. Maar een aantal keer per dag ontkom je er niet aan om een taxi ofzo te pakken. De steden hier zijn zo groot en de afstanden dus ook. We lopen gemiddeld 10 km pd. Maar de stoepen en straten zijn echt slecht dus je moet echt goed opletten.

We zijn er achter dat we toch nog te veel spullen mee hadden dus er zijn al 2 doosjes onderweg naar huis met dingen die we hier gekocht hadden en kleding etc wat we te veel mee hadden. Het verzenden naar huis kost 25 euro voor 5 kilo dus prima te doen.

Nou dit is een beetje een inzicht in hoe we reilen en zeilen. Zo komen we die 3 maanden wel door..  groetjes Nic.