Laatste dag Hyderabad

9 november 2022 - Hyderabad, India

Vandaag de laatste dag in Hyderabad en we hadden voor ons zelf een niet zo druk programma opgesteld.  Wat Tombs bezoeken,  een kasteel en een oude boom...... misschien nog een tempel.

Met de tuktuk naar de Qutub Shahi Tombs gereden. We hadden een plaatje ervan gezien en dachten even bekijken en door. Daar aangekomen mochten we als buitenlander direct 5 x de reguliere entreeprijs betalen. Stond wel netjes aangegeven maar het blijft bijzonder.

Maar goed de tombs, het bleek een mega complex te zijn dat nog deels onder renovatie was.  Qutub Shahi Tombs zijn de begraafplaats van de 7 koningen van de Qutub Shahi-dynastie. De graven zijn erg populair vanwege hun unieke architectuur en grootse structuren. Er zijn meer dan 30 graven in de omheining naast enkele openluchtgraven. De graven variëren in grootte van klein tot groot. De graven zijn koepelvormige structuren gebouwd op een vierkante basis omringd door puntige bogen, elk graf is vierhoekig en stijgt van 9 tot 15 meter boven het platform. In het midden van elk graf bevindt zich een sarcofaag die over de eigenlijke grafkelder in een crypte eronder ligt. Echt prachtig en met veel Perzische invloeden.  Vroeger werden de doden via een tunnel uit het Golconda fort (2 km verderop) vervoerd zodat de bevolking niet wist wie er was overleden.

20221109_111250

20221109_105203

Dan op naar het fort.  Hier probeerde iemand zich direct als gids op te werpen maar na 23 keer No thank you, droop hij af. Ook dit is weer een een prachtig, goed onderhouden complex.  Ook veel mensen uit India zelf komen hier naartoe. En telkens krijgen we dezelfde vraag...country? Als we dan zeggen Netherlands of Holland zeggen ze oke en lopen door . Heb geen idee wat ze aan die info hebben. Dus maken we er nu ook een sport van om nieuwe landen te noemen zoals Surinam, Curaçao of  Zegikniets. Zelfs dan blijft het antwoord oke en lopen ze door. Maar goed,  we hebben de klim naar de top gemaakt en van daaruit een prachtig uitzicht over Hyderabad (onder de smog) maar ook zagen we de tombs liggen.

20221109_12164720221109_124742

20221109_125314

Dan op naar de Hatiyan Jhad Baobab Tree. Is maar een klein stukje lopen zeggen ze.  Eh ja, maar dat stukje is een weg langs een prachtig 18 holes golf course. En die weg loopt dood,  dus moeten we die ook weer terug.... maar goed de boom die is ruim 400 jaar oud. De boom is afkomstig uit Madagaskar in Afrika en wordt verondersteld door Arabische handelaren naar India te zijn gebracht. De boom wordt "Hatian Jhad" genoemd vanwege zijn gebogen en puntige stam die eruitziet als een olifant. Met een stam van ongeveer 25 meter in omtrek, heeft het een holle holte van binnen die zo groot is dat er volgens de populaire legende 40 mensen in passen.

20221109_140326

Dan teruglopen....of hé er komt een golfkarretje aan. Duim omhoog en ja hoor we kregen een lift. De tempel gaat pas om 5 uur weer open dus met de tuktuk naar een ander deel van de stad waar het 2e Hard Rock Cafe zit.  Dit deel is tech city. Hoge moderne glazen gebouwen die in menig westers land niet zouden misstaan.

20221109_163450

20221109_150818

Dan op naar de Shri Jagannath Temple. Ook hier weer genoten van alle prachtige afbeeldingen en rituelen.

20221109_17345420221109_173338

20221109_174922

Vervolgens op zoek naar een Italiaans restaurant dat Nic op googlemaps had gevonden. Bleek dat het vandaag de openingsdag was en wij de eerste officiële gasten. Ze hebben erg hun best gedaan en het eten was heerlijk.

20221109_183329

Morgen vliegen we naar Calcutta of zoals het hier heet Kolkata.

Onze avonturen gaan door

1. Wendy:
    9 november 2022
    Onwijs mooi wat jullie allemaal zien en meemaken.