Is India vies??? Is India zo druk als op TV?? En wordt er veel gebedeld ?

11 november 2022 - Calcutta, India

Eeeeeh ja , ja en nog eens ja.

Het is hier op meeste plaatsen echt heel heel vies. Alleen tempels en moskeeën van binnen zijn schoon. De rest is echt niet schoon.. de hotelkamers?? In de prijsklasse die wij boeken, dat is een middenklas, is nooit schoon. De straten zijn nooit schoon, iedereen plettert hier alles letterlijk het raam uit en op straat. Maar ook oude monumenten of begraafplaatsen of noem het maar op overal ligt huisvuil,plastic en troep.

20221111_103734

Alles wordt hier nog 3x in plastic verpakt helaas. Ze hebben hier plastic flestjes water van 200 ml . Alles alles is van plastic. Waar Afrika de plastic zakjes al jaren terug in de ban heeft gedaan kom je er hier in om.

Is het druk op straat eeeeeeh ja mega mega druk... een constant getoeter en 4 mensen op een scooter, mensen hangend uit de bus omdat de bus zo vol is. Ja het is hier druk. Heel druk. Er wonen per stad soms 32 miljoen mensen en ja dat is druk. Ik ben een hoogsensitief mens en sta hier constant aan. En omdat het ook nooit echt stil is in de steden slaap ik ook niet optimaal. Maar blijkbaar nog genoeg, want ik functioneer nog hahah.  Het oversteken hier kan ik ook niet zonder dat ik letterlijk de hele tijd een soort van zacht te gillen.... blik op oneindig aaaaaaaaaaahhhhhhhh en doorlopen, geen onverwachte bewegingen, gewoon langzaam doorlopen gaat ze vanzelf om je heen. So far so good. Als we dat niet doen hadden we nu  nog steeds bij het eerste kruispunt in Delhi gestaan.

Bedelaars eeeeh ja mega mega mega veel zieke mensen , verminkte mensen, hele arme mensen, uitgehongerde mensen. We zien het allemaal. Waar je de eerste dagen nog geld geeft kom je vanzelf tot de conclusie dat je nooit genoeg geld hebt om iedereen te geven. Ik geef echt nog wel hier en daar. En vind het moeilijk dat ik niet iedereen kan geven. Maar daar is geen beginnen aan.

We maken deze reis om te zien en te voelen waar we in de toekomst voor langere periodes zouden willen zijn. Waar voelen we ons veilig en senang. Dit is een eerste reis van een aantal die we de komende jaren gaan doen. Om te zien wat er bij ons past. En hier in India tot nu toe past met stip op nummer 1 Kerala, Cochin waar we zaten is een super fijne plak. Op 2 voor mij toch Pushkar een meer authentieke ouderwetse plek veel kleuren en heerlijk eten. En op 3 Mumbai een prettige stad fijne vibe.  Alleen is Mumbai in verhouding duurder dan de andere 2 plaatsen.

Maar goed de meeste vooroordelen zijn dus waar. En dat maakt India niet een land voor iedereen.

Meeste mensen zijn vriendelijk, het eten is goed, de temperatuur is prima (bepaalde seizoenen dan).  Dus voor ons zijn sommige plekken zeker plekken om te overwegen om te overwinteren. ♥️

1. Jacqueline van der Palm:
    11 november 2022
    Leuk om jullie reisverhalen te lezen. Wel wennen zeker die drukte, lijkt me een hele tour om alleen al de straat over te steken. Veel te zien en leuk om India te ontdekken op deze manier. Heel veel plezier.
  2. Bob en Miranda:
    11 november 2022
    Dit bevestigd idd ons vermoeden en hebben wij bewust gekozen om naar Sri Lanka te gaan. Dezelfde vibes, maar schoner en geciviliseerder. Zeker ook nog een bezoekje waard!
  3. Nicole Schuijer:
    11 november 2022
    Als je naar Kerala gaat hier heb je geen idee dat er ook een ander India is. En we zijn ooit met Djozer hier op pad geweest en dan krijg je ook een ander beeld... we reizen alles locaal transport dat maakt het ook wel dat we veel zien. zouden we alles vanuit een touringcar of auto doen is het ook weer anders. We kiezen voor de tuc tucs bewust.. ik ben heel erg nieuwsgierig naar Nepal daar zeggen ze ook van dat de mensen liever zijn en alles schoner is... dus ik laat mij verassen. X
  4. Karin:
    11 november 2022
    Ik ben blij dat we met jullie mogen mee lezen... Druk, vies en veel armoede... Hmzzz klinkt mij niet heel uitnodigend in de oren 😉
    Ik dacht eerlijk gezegd aan kleurrijk, vriendelijkheid, en de tempels dus het geloof... als ik aan India denk 😅
    Gelukkig benoem je ook het heerlijke eten, de kleuren e.d. de schoonheid van het land. 🧘
  5. Nicole Schuijer:
    11 november 2022
    Het is ook echt wel een bijzonder mooi land prachtige natuur en ook echt wel leuke mensen. En we wisten waar we aan begonnen dat scheelt. Het is zo een inmens groot land met zoveel facetten... en dan komt Nepal nog en daarna 17 dagen festival en meditatie etc.. daarna Amritsar en yoga en spiritueel whalhalla Rishikesh... maar de grote steden hier hebben we met nu calcutta erbij wel echt gehad... en ik wist dat de steden druk zouden zijn.. en ik pas me echt aan met kleding etc. Maar echt de godganselijke dag lopen mensen echt hun best te doen om ons op de foto te krijgen... een enkeling vraagt het maar de rest gaat gewoon staan naast je en knippen een selfie... IK HAAT MIJN FOTO LATEN MAKEN...... hahahaha dus vaak zeg ik nee. Als ik met iedereen selfies moet maken kom ik ook niet vooruit.. een Burka is nog een optie ben ik overal vanaf hahaha er lopen er hiet echt veel dus ik zou lekker blenden... en niet meer opvallen. Nou lopen we veel dus we vallen op. En komen ook echt op plekken waar niet veel touristen komen.. zoals ook weer vandaag waar we ons ineens in de onderbuik van calcutta bevonden... echt wel een beetje slums. We hebben er trouwens voor gekozen om in Mumbai niet de slumtour te doen... 3500 rp pp betalen om te zien hoe de armste hier leven... daar heb ik zo ook wel beeld bij. Daar heb ik geen gladpratende zakkenvuller voor nodig. Haha x
  6. Karin:
    13 november 2022
    Haha jullie zijn de toeristische attractie voor de mensen daar eigenlijk als ik het goed begrijp? Bijzonder om mee te maken lijkt me.
    Heel veel plezier nog op jullie prachtige reis