Amritsar, holy center of the world

23 december 2022 - Amritsar, India

Terwijl jullie nog slapen starten wij aan onze derde dag in Amritsar. Even een terugblik op de afgelopen 2 dagen.

Met een uur vertraging vanuit Delhi aangekomen in Amritsar. Die vertraging is te begrijpen want door de mist zit alles potdicht. Onze taxi heeft geduldig gewacht, nadat we ook hiervoor door 3 verschillende telefoonnummers zijn gebeld. Wat is dat toch met al die verschillende nummers... blijkt er 1 van het hotel,  1 van de eigenaar van de auto en 1 van de chauffeur. Maar goed,  de vriendelijke oudere Sikh brengt ons naar ons hotel. In een achteraf straatje maar wel in het centrum! Het hotel is prima, schoon en warm water, Nicole is happy.

20221221_160547

Dan maar gelijk de stad in. Doordat het centrum met paaltjes is afgesloten zijn hier geen scooters, tuktuks en fietsen te vinden. Wat een rust, en de stad is ook zeer schoon. Wat een verademing.

We blijven hier een paar dagen dus slenteren lekker door de straatjes. We volgen het advies op van ons hotel om ergens te eten, en ja eten is prima entourage en sfeer ver te zoeken.

20221221_172558

Wat ons opvalt is de gemoedelijke sfeer die in de stad hangt. Op ons gemak terug naar ons hotel en vroeg naar bed want de afgelopen dagen waren een aanslag op onze conditie.

Donderdagochtend, ontbijt op bed!! Punjabi breakfast. Hier worden we blij van.

20221222_093327

We besluiten eerst te gaan kijken bij de Golden Temple. Dit is het Mekka voor de Sikh, als het kan moet je hier een keer in je leven geweest zijn. De wachtrijen kunnen oplopen tot 4 à 5 uur dus we houden ons hart vast. Aangekomen het vaste ritueel, schoenen uit, handen wassen, door een voetenbad en je hoofd bedekken.

20221222_124249

Binnengekomen worden we direct aangesproken door 2 jongens die als gratis gids ons willen begeleiden. Ze leggen e.e.a. uit maar wij willen de rij in. Deze zou op dat moment 'slechts' 1,5 uur zijn.  Wij sluiten aan en zijn wederom de enige herkenbare toeristen. We worden aangesproken door een Indiër die al lange tijd in Australië woont. Zo wordt het wachten aangenaam. De temple zelf is klein maar indrukwekkend.

20221222_112350

Hierna gaan we even langs de kant zitten om alle indrukken op ons in te laten werken.

20221222_12523420221222_124606

Ook in deze Sikh tempel worden gratis maaltijden verstrekt, in totaal zo'n 70 tot 80 duizend per dag!! Dit moeten we ervaren.

20221222_13202420221222_13204120221222_132052

Het hele complex is een ervaring, we komen hier op een avond nog terug omdat de verlichte tempel een nieuwe ervaring is.

Buitengekomen staat een streetfood karretje gepofte zoete aardappel klaar te maken. Ook dit laten we ons smaken. En nee, we zijn nog niet één keer ziek geworden van het streetfood in India.

20221222_140705

In de hoofdstraat wordt Nicole aangesproken door een man. Hij biedt ons aan om voor Rs 150 (€ 1,75) pp naar de vlaggenceremonie op de grens India/Pakistan te brengen. Ik vertrouw het niet, want de dag ervoor hadden we geïnformeerd bij een bus en dit kostte daar Rs 350 pp. Maar goed, er stond nog een Indiër bij, dus we namen de gok. We betaalden Rs 100 aan en liepen, inmiddels met 5 personen, naar een straatje en moesten daar wachten. De man verdween om de hoek en ik zei tegen Nic, die zien we nooit meer terug. Maar na een paar minuten komt hij met zijn Tuktuk de hoek om. We pikken onderweg nog meer gasten op en rijden met 11 man in 1 tuktuk naar de grens. Volgens Buitenlandse Zaken overigens een no go Area en rood op de kaart. En wij gaan daarheen 🤔.

20221222_155017

In een stoet komen we aan bij de grens, en hier vindt de vlaggenceremonie plaats. Dit is een dagelijks spektakel waar het hek tussen de landen wordt geopend om de vlaggen te strijken. Ook hier zijn we een van de weinige toeristen tussen de duizenden Indiërs. Voordeel is dat we als VIPS worden behandeld, langs de rij mogen lopen, vooraan een zitplaats krijgen en na afloop naar de militairen toe mogen.

20221222_16093120221222_16401720221222_16444020221222_16452420221222_170810

Dit was echt een one's in a lifetime experience!

We hebben inmiddels onze trein tickets naar Rishikesh geboekt voor 2e Kerstdag en blijven in ons hotel. We hebben overwogen om in de ashram te slapen maar daarmee zouden wij als toerist de plek van een gelovige bezet houden. En dat leek ons geen goed idee.

Vandaag ontdekken we Amritsar verder.

1. Jacqueline van der Palm:
    23 december 2022
    Gaaf, mooie ervaringen. Wat gaat het hard, gaan al naar dde kerst toe.
    Ik werk nog een ochtendje en dan ben ik 2 weken vrij. Kijk er naar uit, tijd voor een winterslaap. daarna op 1 januari naar schotland, Edinburg.
  2. Nicole Schuijer:
    26 december 2022
    Lekker !! 1 dec naar Eninburgh kleed je maar warm aan. Wat veel mensen zich niet realiseren is hoe hoog naar het noorden het ligt. X
  3. Karin:
    23 december 2022
    Jullie zijn weer mooie ervaringen rijker 😘
  4. Irma:
    23 december 2022
    Een bijzondere en leuke plaats zo te zien.