Amritsar day and night

25 december 2022 - Amritsar, India

Eergisteren overdag rondgelopen in het park om de hoek van ons hotel. Daar nog met een koppel gesproken die op huwelijksreis was bijzonder wilde met ons op de foto. (Blijft vreemd).

Het Park is er om te herinneren dat er op die plek een bloedbad heeft plaatsgevonden.

Bloedbad van Amritsar (Jallianwala Bagh)

20221223_111004

Het Bloedbad van Amritsar was een gebeurtenis waarbij het Brits-Indische leger onder het commando van Reginald Dyer het vuur opende op een groep ongewapende mannen, vrouwen en kinderen. Dit bloedbad vond plaats in Jalianwala Bagh, een park in Amritsar in India. Officiële bronnen meldden een dodental van 379. Van het museum wordt je echt wel even stil.

20221223_11103020221223_112342

Voor het avond eten nog een keer naar de gouden tempel omdat we die graag in het donker wilde zien.  En dat was zeker de moeite waard. Echt wat een prachtige plek is dat zeg. En na het bezoek kregen we weer een zoet hapje. Van ghee ( boter) en bloem en suiker. Heel smakelijk (dit krijg je eigenlijk bij alle Gurdwara's) We hebben er weer een uur daar rond gewandeld. Bij andere Gurdwara (tempels) werden we altijd aangesprokwn masr hier op zich niet, wel jammer vinden wij. Want uit die gesprekjes halen we veel kennis. Maar goed dit is een bedevaardsoord en mensen zijn er met een andere mindset. We hebben in de rij wel gesproken met het Australische stel de dag ervoor.

20221223_19003120221223_19021320221223_19083020221223_193825

En gister gewoon door de stad gedwaald. Bij de Gouden Tempel vandaan. En dan is het wel weer echt India india. Alleen iets minder vuil.

20221223_14003120221224_133038

We kwamen een optocht tegen weten niet precies waarvoor 😀

We zijn naar het Particion museum geweest.

1618916831Partition-Museum34_23

Zeer leerzaam. Want hoe is Pakistan west en oost ooit ontstaan? Na 200 jaar Britse heerschappij is in 1947 door veel druk van India zelf een eind gekomen aan die onderdrukking. En toen er gesproken werd over onafhankelijkheid werd het duidelijk dat Hindu en Moslims beide een eigen staat wilde. Want ze zouden te veel verschillen (er zijn voorbeelden genoeg waar het echt heel fijn samen gaat trouwens) maar hier en in Bengal was de mening anders. En ad hoc moest er geschakeld worden. Te weinig tijd, empathie, kennis van het land etc etc is er een verdeling gemaakt.  Wat tot de grootste mensen massa migratie ter wereld heeft geleid. Met veel strijd en veel, heel veel doden tot gevolg. Door honger ,cholera en erbarmelijke situaties in kampen.  De moslims die in het Hindu stuk woonde moesten en wilden naar de moslim kant ,huidig Pakistan en vice versa voor de hindu en Sikh in nu Pakistan. Alles aan beide zijden is er achter gelaten. Een mega groot drama. Of het anders had gekund zal ik nooit weten. En alles weten we er ook niet van maar het was een drama.

60204884

In de middag zijn we verder  gaan wandelen en hebben een bioscoop gevonden in een verlaten mall. Die volgends mij gebouwd is maar nooit gebruikt. Allren in de bioscoop waren 80 % van de stoelen niet in gebruik, gesloopt en dus zaten we met 8 man en een paardenkop in de bios naar Avatar te kijken.

MV5BYjhiNjBlODctY2ZiOC00YjVlLWFlNzAtNTVhNzM1YjI1NzMxXkEyXkFqcGdeQXVyMjQxNTE1MDA@._V1_FMjpg_UX1000_

Wel tof. Tuk tuk terug genomen gegeten en weer naar bed.

1. Maria:
    25 december 2022
    Merry Christmas!! Always exciting to read your adventure.
  2. Nicole Schuijer:
    26 december 2022