Laatste dag Amritsar en reisdag naar Rishikesch

26 december 2022 - Rishikesh, India

Gister onze laatste dag Amritsar en een heerlijk kerstdiner buffet.

Overdag naar het fort van de maharadja van Amritsar geweest. En je weet hier letterlijk nooit wat te verwachten. Een prachtig oud fort mega groot.

20221225_140318

En bij ons entree kaartje kregen we een hele reeks aan afscheurkaartjes. En voor het museum binnen de poort moesten we iets extra betalen. Waar die reeks afscheurkaartjes voor waren kwamen we snel achter. Zo was er pijl en boogschieten, een kamelenrit, segway rijden aan de hand van de instructeur, en als klap op de vuurpijl..... tandem fietsen. Echt je geloofd je ogen niet. Er was een dansshow en playback artiesten en een 7D show. Waar alles beweegt en blaast en stompt etc. Heel bijzonder.

20221225_135726Ook kan je voor Rs 50 een Sikh tulband op je hoofd laten binden. Dit was in het gedeelte waar alle verschillende tulbanden werden uitgelegd. B heeft dit voorbij laten gaan...20221225_133353

Het fort was wel echt prachtig.

20221225_124448

En fijn dat iedereen met hop on hop off bus komt of auto. En niet met de benenwagen zoals wij.  Wij liepen langs de sloppen huisjes waar net iemand in een tuk tuk taart aan het uitdelen was. De mensen die net een stukje hadden gekregen boden het aan ons aan. Daar wordt je toch warm van?? Na het fort terug naar het hotel.  Onderweg heeft Branko nog een sjaal gescoord. Is moeilijk een beetje mannelijke sjaal te vinden. Maar is gelukt. Op de kamer even de rugzakken op orde gemaakt alle gekochte dingetjes erbij gepropt. En klaargezet voor morgen ochtend, dan gaat de wekker om 6 uur.

Op 1e Kerstdag 's avonds bij Rang Punjab gegeten.

20221224_205028

Dit is in het oude stadhuis een gelegenheid waar je van alles Punjabi kan proeven. Nou dat hebben we gedaan. Dahl is door dit hele land overal anders. Hier is het met donkere linzen en heel romig van de ghee (boter). Erg lekker met een butter naan. Met jawel nog meer boter. Het was heerlijk. Daarna het lokale toetje geprobeerd een warm boter deeg prutje lijkt een beetje op wat je in de Gurwara ( tempels) krijgt. Nom nom nom ik voel mijn aderen dicht slippen maar goed ik leef maar 1x, ga ik voor het gemak even vanuit.

6 uur in de ochtend, de wekker gaat we springen uit bed en kleden ons aan. Pakken de spullen en lopen naar beneden. Waar we niet weg mogen omdat de nog slapende nachtwacht moet checken of we betaald hebben. En dat hadden we de dag ervoor al gedaan.  Hup hup in een tuk tuk naar het station. En daar de trein in.  2 non ac cabine. Die ac is nu niet nodig zo warm is het niet. 3 stoelen op een rij en ik zit aan het raam. Aan het gangpad zit een Sikh meneer met indrukwekkende tulband baard en snor. Ik ben goed en wel net bezig met mijn armbandjes knutselen. En iemand vraagt; wat ben je aan het doen? Ik laat ze meekijken. En 1 dame vraagt mag ik die zwarte. Eigenlijk had ik hem willen geven maar voor ik het wist stonden er zeker 5 vrouwen die ook wilde. En 1 iemand vroeg wat ze kosten. En ik bescheiden als ik ben zeg 50rp ( € 0,65). Branko had liever gezien dat ik ze voor 100 zou verkopen. Maar goed ze gaan als hete broodjes de deur uit. Voor ik het weet ben ik er 10 kwijt. En het treinkaartjes voor ons kostte 370 rp samen, vandaar dat ik de prijs ook laag heb gehouden.  En ik vind het leuk om ze te maken, ik heb het touw toch al en de kraaltjes ook. Dus ik maak ze ook op bestelling want iedereen wilde zwart.  Ach ik ben tervreden, heb zelf de treinreis bij elkaar verdiend en nog wat extra en alle dames waren blij. En daar gaat het om toch.

20221226_122907

Na zeker 6 uur te hebben gezeten moet ik echt wel plassen. Maar de geur uit de toileten is niet echt om aan te ruiken. Maar goed  ophouden is ook geen optie want na deze trein gaan we gelijk door naar Rishikesch per taxi die er een klein uur over doet maar 3x ter waarde van het treinkaartje is. Maar goed ga in Nederland eens een uur met een taxi.

Dus ik naar het toilet. Dat is een ritueel wat je eigenlijk moet filmen (noot van B, dat mocht ik niet). Ik stap naar binnen en kijk waar ik mij aan vast kan houden. De buis waar het water doorkomt lijkt mij niet wenselijk. Dus het word de deurknop, heb ik verzonnen.  Ik doe mijn broekspijpen omhoog  tot boven mijn knieen. En dan moet mijn broek daarover naar beneden. Maar de trein schud en hobbelt en omvallen op die plek wil je echt niet.  Dus broek naar beneden met 1 hand op de deurknop. Dan is het een hurk toilet 2 rvs stapjes op de grond met een gat naar het spoor. Ik plas naar het gat toe omdat ik dan de deurknop vast kan blijven houden. En dan komt het Wc papier moment. Dat zit in mijn broekzak die in de kreukels bij mijn bovenbeen zit. Met 1 hand vis ik het eruit... maar hoe rol je een rol af met 1 hand?? Ja juist, heel onhandig, daarna moet die broek weer omhoog zonder dat de pijpen op de grond vallen en met een hand aan de deurkruk want anders pletter ik om. Al met al een hele onderneming die ik niet lichthartig onderneem. Hahahaha

20221226_150529

We komen aan bij het hotel, een vrijstaand nieuw gebouw. Aan het begin van Rishikesch vanaf Haridwar gezien waar de trein stopte. Wifi is even een dingetje maar is opgelost door de hotspot van de eigenaar. Morgen wordt de wifi gefixt. Nou dat wachten we ff af. In de avond snelle hap maar erg lekkere hap gegeten. En nu terug op de kamer uitrusten van een best zware dag zo. Ooh ja, nog even  langs de Ganges gelopen die hier aanzienlijk schoner is dan verder stroomafwaarts in Varanasi..

20221226_170821

1. Jacqueline van der Palm:
    26 december 2022
    Willen wel een demonstratie Nicole, hoe jij daar naar de wc geweest ben. Kan me er iets bij voorstellen (geweldig) en wat moet je handig zijn. Hoe doen al die vrouwen dat met die gewaden. En B had ik wel willen zien met een tulband, grappig. Fijne reis verder.
  2. Nicole Schuijer:
    28 december 2022
    Nou idd de dameset lange broek , tuniek en sjaal etc. Ik kan mij daar niks bij voorstellen. Het is heel wat kunst en vliegeerk om noet over je schoenen en broek heen te plassen. Want geloof mij de trein rijd hier veel hobbeliger dan bij ons in Nederland. Xx