Het winkeltje van 4 vierkante meter...

20 oktober 2022 - Mumbai, India

Gister tijdens onze wandeling, na een heel lang stuk alleen omhoog...  Liepen we door een ashram bij een tempel...  en nog meer trappen op kwamen we langs een ininimini winkeltje. Een oud mannetje zat voor de deur op zijn krukje.  We besloten, terwijl we water mee hadden, koude drankjes te kopen... de man keek naar mij helemaal bezweet en puffend van de klim, en bood mij zijn krukje aan...  hij pakte de fles koud water en een fles van 0,75 cl Fanta voor Branko. En toverde ergens nog een krukje vandaan voor Branko. We zitten er uit te puffen, het is hier zo'n 32° met een veel hogere lucht vochtigheid dan 1000 km naar het noorden waar we eerst zaten in Pushkar... we drinken onze drankjes en koelen weer wat af.  Ik probeer met een stukje wc papier wat ik bij mee had, mijn gezicht een beetje droog te deppen wat totaal geen zin had.  En ik vroeg me af wat verkoopt het mannetje allemaal in zijn winkeltje..  4 vierkante meter met aan alle kanten planken aan de muur vol met alles wat je kopen kan behalve je nieuwe auto. Ik zeg tegen Branko misschien heeft hij wel stoffen zakdoeken dan koop ik er daar een van... Branko vol overtuiging nou dit is een winkeltje voor chocolade, chips etc.. daar verkoopt hij geen zakdoeken. Ik zoeken tussen alle spulletjes. Hij had ook dagcrème kleine porties en grote.  Scheermesjes deo en kitkat repen, sunlight zeep en dove zeepjes. Maar ik zag geen zakdoeken. Ik denk ik vraag het gewoon. En hij kijkt mij aan en ik zie zijn radertjes draaien. Hij loopt naar een hoek en pakt daar twee rechthoekige doosjes van de plank. Geen stofje op de doosjes en jawel hoor hij had zakdoeken van stof. Helemaal witte en een met een blauw randje. Ik was blij als een klein kind . En rekende de drankjes af en de zakdoek. Toch zeker bij elkaar 97 roepie dat omgerekend € 1,25 is...  en ik vertel het mannetje dat Branko en ik het er buiten over hadden gehad en dat Branko had gezegd dat heeft hij niet.  Hij kwam mee naar buiten en zei tegen Branko dat hij het enige winkeltje is in de omgeving die ze heeft.. maar dat hij eigenlijk alles heeft. In zijn winkeltje van 4 vierkante meter.  Ik steek de zakdoek in mijn broekzak en we gaan weer op pad uitgezwaaid door het meneertje van het meest complete winkeltje in Mumbai.

1. Marjoleine Van Beveren:
    20 oktober 2022
    Klinkt zo ingehaast en menselijk. Heerlijk.