Terug in Kathmandu

29 november 2022 - Kathmandu, Nepal

Zoals Nicole al schreef was het een lange dag in de bus en auto.  Maar de locatie in Nagarkot zou ons in de ochtend een mooi uitzicht op Mt. Everest kunnen geven... als het weer meewerkt. Inderdaad een prachtig uitzicht op de Himalaya bergketen maar helaas niet op de fameuze berg.

20221128_102353

Bij dit uitzichtpunt hebben we ook weer verse 'koeken' gescoord die van een soort rijstepap gemaakt worden. Heerlijk!

20221128_10592220221128_105810

Dan door naar Bakthapur, een stad met veel tempels en met als grootste trekpleister het Durbar-plein.

20221128_11462620221128_130704

Inmiddels hersteld deze stad zich van de aardbeving in 2015 waarbij veel verloren is gegaan. Maar veel is ook al weer in oude stijl herbouwd. Echt een prachtige stad waar we lekker hebben rond geslenterd en hebben genoten van de winkeltjes, de pottenbakkers, papiermakers en vele bruidsparen.  Dit is namelijk de maand om te trouwen en veel maken hier hun foto's.

20221128_142216

De stad is rijkelijk versierd met houtsnijwerk. Een van de mooiste is wel de Mona Lisa van Nepal. Een raam met een pauw.

20221128_133707

Ook staat het hier bekend om de speciale yoghurt, curd of ju;ju of Dhau. Geef het een naam, maar het is wel lekker.

20221128_140438

We hebben inmiddels veel geleerd over Nepal. Waar we bijvoorbeeld niet bij stilstonden is dat de gehele koninklijke familie in 2001 is vermoord door, zo wordt verteld, de kroonprins. Deze overlijdt korte tijd later waardoor de monarchie ten einde komt en het land een maoistische regering krijgt. Zo recent en wij wisten dit niet.

Dan nog een leuk fenomeen hier.  De leeftijd 77 en 84 schijnt iets magisch te zijn. Als iemand deze respectabele leeftijd bereikt, wordt je door de stad langs alle pleinen gebracht. Een kleurrijk en luidruchtig spektakel.

20221128_140032

Na deze leuke stad zijn we terug gereden naar Kathmandu. Er staat hier nog een afspraak met Deepak gepland voor onze stichting.  Dus nog even een paar dagen genieten van Nepal voordat we op 1 december weer terugvliegen naar Kolkata, India.

1. Ruud van der Kind:
    29 november 2022
    Blijven boeiende verhalen met ondersteunende foto’s, leuk om te lezen