9,5 uur treinen... in met even iets anders dan de NS

30 oktober 2022 - Cochin, India

20221029_071645

Zo ziet de trein er van binnen uit... er zijn tralies voor het raam... een shutter aan de buitenkant en binnenkant en een plastic raampje wat je optioneel open of dicht kan schuiven....

Het is dit jaar 75 jaar onafhankelijkheid in India van de Britten, op onze trein stonden de vieringen van 15 jaar feestelijk vermeld..... dus onze wagon was eeeeeh 60 jaar oud. En ja er hangen ventilatoren aan het plafond die je zelf per bankje kan bedienen...en op dat bankje moeten 3 mensen kunnen zitten...  ja in 1962 zou dat prima passen maar nu is het een beetje proppen..

20221029_072310

Maar goed we hadden een afspraak met elkaar gemaakt. We doen alles over land..  dus dan heb je een kleinere footprint qua vervuiling, dat vinden wij belangrijk. Maar als je dan ziet wat er voor troep allemaal verkocht wordt in die trein, al het eten in plastic bakken en zakken, en als mensen er mee klaar zijn gaat het het raam uit.  Wij als klein kikkerlandje kunnen co2 neutraal willen zijn wat we willen maar tegen dit hier kunnen onze spaarlampen echt niet op. En de plasticsoep is voorlopig hier nog geen issue.  Maar de treinreis verder was top. Prachtige vergezichten met op rechts de Arabische zee en links de backwaters van Kerela. Echt een prachtig gebied. En wat ons werd verteld over deze staat is dat 20 % van de bevolking christelijk of katholiek is. En daardoor er heel veel scholen zijn gesticht. En 98% van de bevolking kan lezen en schrijven. Bijna alle verpleegkundige opleidingen hier zitten. Hier worden letterlijk alle verpleegkundige van India opgeleid.  En dat komt door het niveau van onderwijs maar vooral de chriselijke inslag. Het is een van de rijkste staten. En dat zie je echt wel. De wegen zijn beter, de huizen zijn groter, de autos zijn netter en alles is schoner. Hier staat om de hoek een kerk, een moskee en een tempel letterlijk naast elkaar. Heel netjes allemaal.

Gisteren bij aankomst kregen we een andere kamer dan geboekt. Want de kamer beneden had hij nodig voor mensen die iets slechter ter been zijn zijn. Dus we zitten aan het dakterras. Maar er zijn hier zoveel muggen door al het zoete water om ons heen, dat we alles maar dicht houden en zeker niet op het dakterras zitten. En dit is ook malaria gebied dus voorzichtig aan maar. We zitten in een homestay...dat is dus bij mensen thuis. Maar de mensen hebben wel 15 kamers ofzo.. we betalen 750 rupees per nacht.. dat is echt het lage segment maar nog steeds prima te doen.

20221030_085642

Vandaag naar Mattancherry Dutch Palace gelopen, lekker vroeg, waren toch vroeg wakker. Het was eerst een Portugese vesting maar daarna hebben de Nederlanders het 2 eeuwen gehad en gebruikt voor de kruidenhandel die 400 jaar geleden levendig was hier. Onderweg even gegeten.. indiaas ontbijt. Een Dosa masala .. een soort grote hele dunne pannekoek met aardappel en kruiden gevuld op een bord met Dahl en yoghurt erg smakkelijk en het met de handen eten gaat steeds beter. Zeker als je gewoon geen bestek krijgt. We eten ook niet in toeristen plekken hoor. Gewoon waar de locals zitten en het verloop groot is. Alle tafels vol en na 30 minuten alle tafels vol met andere mensen. Dan is het vers wat je krijgt. Heerlijk niet te pittig. Daarna zijn we naar de Joodsche wijk gegaan en de oudste synagoge in India bezocht, deze is in 1568 gebouwd door Portugese , Nederlandsche, en andere joodsche mensen uit Europa. Ze hadden in die tijd 2000 leden. Verder nog door de wijk  heen gelopen.Heel bijzonder.

20221030_100215

20221030_111626 deze foto moet je even inzoomen dit is echt bijzonder... die woorden allemaal op 1 bordje.......

Daarna naar de ferry gelopen en in een oud warehouse uit 1880 geschuild voor de regen. Jawel we hadden vandaag regen en flink ook. Maar wel lekker dan klaart het ook lekker op erna en de ergste warmte is even weg.

20221030_111556

Met de ferry over is ook bijzonder 6 rupees voor de overtocht je vaart denk ik een kleine 20 minuten en dan stap je uit in parallel universum... een totaal andere wereld. Niks kneutelig laagbouw en historische pandjes. Nee, kei harde havenstad met hoog bouw en mega mall... en de grooste kerk van Azie wordt gezegd nou is hij ook echt wel heel groot. En prachtig.

Screenshot_20221030-152632_Samsung Internet

20221030_151912

We zijn op de metro gestapt om er te komen... schoon netjes maar vooral 4 etages boven de grond. Hier ga je door de lucht met bruggen en flyovers en dus niet onder de grond.  En daarna zijn we even door de mall gelopen. Dat is net Europa met ook H&M etc. Bizar gewoon. Maar al met al echt heel veel gelopen en sluiten zo weer een fantastische dag af..

1. Karin:
    31 oktober 2022
    Wat een reis... 9,5uur in zo'n trein... Dan waardeer je het OV in NL weer spontaan als je die foto ziet van de binnenkant trein!
    En wat een bizar verschil na 20min over varen!
    Het blijft ook bijzonder om te zien dat de koeien gewoon tussen de mensen in de stad wonen en zoveel eer krijgen. En dan te bedenken dat wij ze in een aparte weide zetten of in een natuur gebied zodat ze "hun eigen leefgebied" hebben... Misschien beter gezegd, zodat wij ons eigen leefgebied hebben ;-)
    Die regenbui was echt een gevalletje met bakken uit de hemel zag ik op social media haha fijn dat het daarna zo lekker is en de ergste warmte dan even wat minder is.
    Ik kijk vol nieuwsgierigheid uit naar jullie volgende avonturen. Super leuk!