Afscheid van de homestay , op naar Chitwan

23 november 2022 - Sauraha, Nepal

Gisteren nog een leuke dag gehad waarbij we een aardige hike vanuit de homestay hebben gemaakt. Door de lemongrass- en citronellavelden en door een stukje jungle.

20221122_11064220221122_101425

Midden tussen alle velden ligt een fabriek waar de olie uit de planten wordt gewonnen. We hebben dit proces van dichtbij mogen bewonderen. Waar in Nederland allerlei veiligheids- en hygiëne eisen worden gesteld loop je hier zo tussen de natuurlijke producten. Erg bijzonder en de geur was overheerlijk.

20221122_12463620221122_125314

Daarna via een riverwalk, ja dus letterlijk door de rivier, teruglopen naar de bewoonde wereld.

20221122_131428

We hadden er inmiddels al zo'n 16 km opzitten, dus de lift die we kregen op de tractor van een voorbijkomende boer was meer dan welkom.

20221122_135006

Op de farm nog een lokaal bordspel geleerd, tigers and goats. Erg grappig.

IMG-20221122-WA0028

Vanochtend afscheid genomen van de hele familie. We gaan met de locale bus richting Chitwan. Toen deze aan kwam rijden zat deze stampens vol. Alle zitplaatsen bezet en ook in het gangpad was het dringen. Maar de vader van Samip, die in deze omgeving redelijk wat aanzien geniet,  zei iets en ineens waren de voorste 2 stoelen vrij.... we voelden ons wat ongemakkelijk maar om 4 uur te moeten staan....we zijn maar gaan zitten.

20221123_09025320221123_090221

Nu is het zo dat deze bus maximaal 60 personen (zitplaatsen) kan vervoeren. Maar ik schat dat we met ongeveer 100 man in de bus zaten, 3 personen op 2 stoelen, en ook naast de chauffeur ongeveer 5 man/vrouw/baby. Op die manier verdient de chauffeur en de jongen die afrekent wat extra. Die 'afrekenjongen' hangt de hele tijd uit de deur.  Als de bus gaat inhalen,  slaat hij met zijn hand ritmisch op de zijkant en stopt pas als de bus weer terugkan naar zijn eigen baan. Dit omdat de zijspiegel ontbreekt en de chauffeur dus geen idee heeft waar hij zit ten opzichte van het in te halen voertuig. In elke plaats die we aandoen schreeuwt de jongen iets door de bus en komen de mensen richting de uitgang. Op willekeurige plekken wordt gestopt om mensen te laten uitstappen.  En op een plek waar wat stalletjes langs de kant staan,  stop de bus en stapt iedereen uit om wat te eten of te drinken te kopen.

20221123_104844

Kortom deze 4 uur vlogen voor ons voorbij.

De volgende stop moesten wij eruit. Samip gaf aan dat we nu nog een kleine 20 minuten met een taxibusje moesten naar Sauraha. Het busje stond al klaar. Je kent dat wel, zo'n mini busje met een schuifdeur en twee bankjes tegenover elkaar waar 3 personen op kunnen. Nu zaten daar al 5 mensen in,  dus Nicole stapt in gaat zitten en ik vraag onnozel waar ik moet zitten. Ahhh, op het krukje dat tussen de 2 bankjes gezet wordt.  Oké,  en Samip dan? Die schuift er bij de 3 dames tussen...maar dan blijken er nog 4 dames mee te moeten....op schoot en op de schoot van de op schoot zittende. Kortom we vertrokken met 14 personen in de mini taxi. Ook dit hebben we ook weer overleefd.

Aangekomen bij Lemon Tree lodge worden we meteen geroepen omdat de neushoorn op ons te wachten staat.

20221123_131321

Onze lodge heeft uitzicht op de rivier en daar staat op een steenworp afstand een Rhino te baden. Wat een prachtig gezicht.  Later ook nog .een krokodil gespot. Onze tas in ons huisje gebracht en op naar SU4E (Stand Up 4 Elephants),  een organisatie die zich erop richt om het leven van in gevangenschap levende olifanten te verbeteren. Van Michael, een Canadees die zijn hart hier heeft verloren, een uitgebreide uitleg gekregen over het werk dat zij doen. Prachtig om te zien hoe mensen hun eigen leven ondergeschikt maken aan dit doel.  Ook het moment dat de 2 olifanten die zij daar verzorgen en rehabiliteren binnen kwamen was indrukwekkend. Veel respect!

20221123_15125820221123_15135520221123_151942

Morgen om 06.00 uur in een kano de rivier op om van alles te spotten, daarna een junglewalk en een jeepsafari. Voldoende om naar uit te kijken.

20221123_164807

1. Maria:
    23 november 2022
    Gosh komt bekend voor, maar het blijft hilarisch achteraf. Fijne reis xxx
  2. Jacqueline van der Palm:
    23 november 2022
    Wat belevenis, zo zie je nog eens wat. Heel leuk om te lezen. Top
  3. Bob en Miranda:
    23 november 2022
    Mooie ervaring zo tussen de bevolking in...weten we weer even wat er echt belangrijk is in het leven. Ben benieuwd wat jullie nog meer tegen komen de komende dagen.
  4. Alex:
    23 november 2022
    Wat een avontuur genieten samen ervan